Menu’s aanbieden via e-mail, marketing of spam?
Spam. Een spambericht is een ongewenst e-mailbericht. Al sinds 2002 is er een Europese Richtlijn met als doel de consument te beschermen tegen ongewenste communicatie. De Telecommunicatiewet uit 2004 is hierop gebaseerd en bepaalt wanneer consumenten elektronisch benaderd mogen worden.
Éérst toestemming, dan pas mailen
Opt-in. Het stelsel werkt via een zogenaamde ‘opt-in’. Het verzenden van ongevraagde communicatie voor commerciële, ideële of charitatieve doeleinden is alleen toegestaan als de verzender aan kan tonen dat de ontvanger daarvoor voorafgaand toestemming heeft gegeven.
Onder voorwaarden. De wetgeving stelt enkele eisen aan de toestemming. De toestemming moet:
- in vrijheid zijn gegeven;
- betrekking hebben op een specifiek e-mailadres en het moet duidelijk zijn voor welke doeleinden het e-mailadres gebruikt wordt;
- zijn gegeven op basis van juiste en volledige informatie.
Tip. Zorg dat u aantoonbaar toestemming heeft van uw ontvanger.
Soms mag het zonder toestemming
Geen toestemming vereist. Een uitzondering op de opt-inregeling is er ook: als u als verzender gebruikmaakt van elektronische contactgegevens die door de gebruiker daarvoor zijn bestemd en bekendgemaakt, en als u deze contactgegevens heeft gebruikt in overeenstemming met de bedoeling van de gebruiker, is er geen toestemming nodig.
Maak uzelf bekend
Identiteit. Als u ongevraagd mails stuurt, moet u van de wet altijd uw werkelijke identiteit vermelden. U moet ook een geldig postadres vermelden óf een telefoonnummer waarop de ontvanger kan melden dat hij dergelijke communicatie niet wenst en kan vragen om daarmee te stoppen. Tip. Maak altijd bekend wie u bent en vermeld daarbij uw contactgegevens.
Mag u bestaande klanten mailen?
Bestaande klanten. Als horecabedrijf mag u uw eigen klanten benaderen met aanbiedingen van uw producten of diensten, zolang die maar vergelijkbaar zijn met de producten of de diensten die de klant eerder bij u kocht of van u afnam.
Een gewaarschuwd mens. Als u de contactgegevens van uw klant krijgt, moet u hem duidelijk en uitdrukkelijk de gelegenheid bieden om kosteloos en op een gemakkelijke manier te protesteren tegen het gebruik van die elektronische contactgegevens. En als uw klant hiervan geen gebruik heeft gemaakt, moet u hem iedere keer dat u hem mailt, de mogelijkheid bieden zich uit te schrijven voor uw nieuwsbrief.
Voor iedereen. Het voorgaande geldt zowel voor natuurlijke personen als voor rechtspersonen.
Handhaving
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) is belast met de handhaving van het spamverbod. Het verleden heeft uitgewezen dat er forse boetes zijn opgelegd voor het verspreiden van spam. Die kunnen oplopen tot wel € 450.000,-.