Nieuwe hypotheek verplicht melden?
Aftrek. De aftrek van hypotheekrente is in 2013 aangescherpt. Alleen nieuwe hypotheken die worden afgelost, zijn nog aftrekbaar en het maximale tarief waartegen u de rente mag aftrekken, wordt jaarlijks met 0,5 procentpunt verlaagd. Daarnaast geldt dat u een lening die de overheid niet kan traceren, moet melden. Wat betekent dit precies en hoe gaat dat in zijn werk?
Alleen nieuwe leningen
Vóór 2013. De meldingsplicht geldt alleen voor nieuwe leningen. Had u vóór 2013 dus al een lening, dan hoeft u deze niet te melden. De meldingsplicht geldt ook als u het bedrag van een bestaande lening heeft verhoogd, bijvoorbeeld omdat u een duurder huis heeft gekocht of u heeft verbouwd en hiervoor geld geleend. U hoeft de lening niet te melden als deze niet tot aftrek van de rente leidt, bijvoorbeeld omdat het een tweede woning betreft of omdat u de lening niet aflost.
Wanneer melden?
U moet de lening melden als de overheid de gegevens niet automatisch van de geldverstrekker ontvangt. Dat is het geval als u leent van:
- particulieren
- buitenlandse banken
- uw eigen BV
Banken en andere financiële instellingen in Nederland zijn immers verplicht gegevens over uw lening door te geven en dus hoeft u deze leningen niet nog eens te melden.
Wat moet u melden? Naast de naw-gegevens en het BSN van u én van de geldverstrekker, gaat het met name om de hoogte van de lening, het rentepercentage, de startdatum, de looptijd en de manier van aflossen.
Hoe moet u melden?
Digitaal. U kunt op papier of digitaal melden dat u een lening op uw woning heeft afgesloten. Als u een DigiD heeft of kunt aanvragen, bent u verplicht om digitaal te melden. U doet dit door het online invullen en versturen van een formulier via http://www.belastingdienst.nl (zoek op: ‘Opgaaf lening eigen woning’). U ondertekent het formulier digitaal. Voor mensen die geen DigiD kunnen aanvragen, is er een ander formulier dat per post naar de Belastingdienst gestuurd moet worden.
Termijn van melden. U dient de gevraagde gegevens te melden als u aangifte doet over het jaar waarin u de lening heeft afgesloten. Heeft u uitstel gekregen, dan dient u er rekening mee te houden dat de gegevens binnen moeten zijn uiterlijk op 31 december van het jaar na het jaar waarin u de lening heeft afgesloten. Een eventuele wijziging in de gegevens geeft u door uiterlijk één maand na het jaar waarin de wijziging plaatsvond.
Wat als u niet meldt? Als u geen gegevens heeft gemeld, verspeelt u uw recht op renteaftrek.
Woning ondernemingsvermogen
Behoort uw woning tot het ondernemingsvermogen, dan is de betaalde rente aftrekbaar van de winst en niet op te voeren als hypotheekrente. De meldingsverplichting is dan niet van toepassing. Uiteraard kan de inspecteur de benodigde gegevens wel aan u vragen, want u bent als ondernemer verplicht een administratie te voeren.