IN DIENST NEMEN - 28.05.2014

Een sollicitant met gebreken?

Als werkgever wilt u met zo min mogelijk risico een nieuwe medewerker aannemen. U zou graag weten of uw medewerker in spe in goede gezondheid verkeert. Mag u dat zomaar vragen? Hoe komt u daar achter?

De hemd van het lijf vragen ...

Pas op met uw vragen! U wilt uw solicitant zo goed mogelijk leren kennen, dus vraagt u hem het hemd van het lijf. Let op. Let er in het sollicitatieproces op dat u niet discrimineert. Zo mag u geen onderscheid maken naar ras, godsdienst, geaardheid of geslacht. U mag niet vragen of een sollicitante zwanger is én u mag niet vragen naar psychische of lichamelijke gebreken.

En als u het tóch vraagt?

Jokken? In de praktijk blijkt dat werkgevers vaak tóch de ‘verboden’ vragen stellen.

Let op.  Houd er rekening mee dat de sollicitant daar niet op hoeft te antwoorden. Om u te overtuigen zal een sollicitant vaak een antwoord geven dat nét niet helemáál waar is. Helaas kunt u daar als (toekomstig) werkgever weinig aan doen: u bent immers zelf begonnen met het stellen van een ‘verboden’ vraag.

Kun je het wel aan? Een sollicitant is verplicht om zélf aan te geven of hij medisch gezien geschikt is voor de functie. Als er belangrijke beperkingen zijn, moet hij die melden. Doet hij dat niet, dan kunt u hem in het uiterste geval ontslaan. Denk dan aan een sollicitant voor de functie van sjouwer die niet meldt dat hij een hernia heeft.

Wie niet slim is ...

Wat mag u wél vragen? U mag de sollicitant dus niet vragen naar zijn gezondheid. U mag echter wél vragen naar zijn geschiktheid voor de functie. Denk daarbij aan vragen als:

  • Kun je een aantal uren zitten aan een bureau?
  • Kun je 2 uur lang beeldschermwerk doen?
  • Kun je een aantal uren staand en lopend werk (horeca) doen?
  • Kun je lang (vracht)auto rijden?

Concrete vragen. Zo stelt u toch concrete vragen over de fysieke toestand van de sollicitant zónder meteen naar zijn gezondheid te vragen. Tip. Stel concrete vragen gericht op de inhoud en de taken van de functie. De sollicitant moet dit soort vragen wél naar waarheid beantwoorden. Doet hij dat niet en komt u daar achter als hij bij u werkt, dan kunt u maatregelen nemen. In het uiterste geval kunt u hem zelfs ontslaan.

Na twee maanden nóg eens vragen!

No-riskpolis? Als uw nieuwe medewerker inmiddels twee maanden in dienst is, mag u vragen of hij ooit een arbeidsongeschiktheidsuitkering (zoals WAO, Wajong, WIA) heeft gehad. In dat geval loopt u minder risico als de werknemer ziek wordt omdat het UWV bij ziekte de doorbetaling overneemt. Deze regeling staat ook wel bekend als de ‘no-riskpolis’. Tip. Agendeer dat u nieuwe medewerkers na twee maanden vraagt of zij een verleden hebben bij het UWV.

Een eerlijk antwoord. Op dat moment (na twee maanden) moet uw medewerker u wél eerlijk vertellen of hij een arbeidsongeschiktheidsuitkering heeft (gehad), maar hij hoeft u niet te vertellen wát hij mankeert.

Tip. Vraag uw medewerker u de bewijsstukken te tonen. Daarmee kunt u van de regeling gebruikmaken. Heeft uw medewerker deze niet (meer)? Vraag de benodigde stukken dan (samen met uw medewerker) bij het UWV op.

U mag een sollicitant niet expliciet naar zijn gezondheid vragen. Stel uw sollicitanten daarom zo veel mogelijk concrete vragen gericht op de geschiktheid voor de functie en de daarvoor te verrichten taken. Informeer na twee maanden of uw medewerker een verleden heeft bij het UWV.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01