RECHT - 28.04.2017

Faillissement aanvragen als facturen niet betaald worden?

Wanneer uw facturen niet betaald worden door een klant, kunt u overwegen om het faillissement van uw leverancier aan te vragen. Dat kan als pressiemiddel gebruikt worden zodat uw klant alsnog betaalt. Mag dat en heeft dat zin?

Faillissement aanvragen

Niet betalen factuur. Om het faillissement van een schuldenaar aan te kunnen vragen, moet er aan een aantal vereisten worden voldaan.

  1. Vordering. Het eerste vereiste is het bestaan van een niet-betaalde en opeisbare vordering. Let op. Een vordering die betwist wordt (bijv. omdat uw klant vindt dat u uw verplichtingen niet bent nagekomen), kan niet worden gebruikt voor een faillissementsaanvraag. Dat kan alleen als duidelijk is dat de betwisting nergens op is gebaseerd.
  2. Steunvordering. De tweede voorwaarde voor een succesvolle faillissementsaanvraag is het bestaan van een steunvordering. Er moet ook nog iemand anders zijn met een vordering. Let op. Die ander hoeft daar niet mee in te stemmen en de vordering hoeft ook nog niet opeisbaar te zijn.
  3. Opgehouden met betalen. De derde voorwaarde is dat de schuldenaar in de toestand verkeert, opgehouden te zijn met betalen. Dat blijkt meestal uit de vorige twee voorwaarden.

Advocaat nodig. Voor het aanvragen van het faillissement van een schuldenaar heeft u een advocaat nodig. U kunt dat niet zelf doen.

Aanvraag als pressiemiddel?

Pressiemiddel? Een faillissementsaanvraag kan als pressiemiddel worden gebruikt. Immers: de schuldenaar wil niet failliet worden verklaard en zal meestal alles doen om dat te voorkomen. Wettelijk gezien is dat toegestaan, zolang u maar geen verzoek indient dat is gebaseerd op onjuiste feiten en/of op voorhand kansloos is.

Hoe werkt dat? Een schuldenaar wil niet failliet worden verklaard en zal daarom onder druk staan om de vordering voor de zitting betalen. Zodra uw vordering is voldaan, is er niet meer aan alle voorwaarden voor een faillissement voldaan (en kunt u het verzoek intrekken).

Betalingsregeling. Een andere mogelijkheid is dat de dreiging van een faillissement een betalingsregeling afdwingt. Als de schuldenaar een gedeelte van de vordering betaalt, wordt er uitstel voor de faillissementszitting gegeven. Na betaling van een volgend gedeelte volgt er een volgend uitstel. Tip. Let er wel op dat uiteindelijk de aanvraag wordt ingetrokken, omdat het ontvangen van gelden terwijl er bekend is dat het faillissement is aangevraagd ‘paulianeus’ kan zijn. De curator kan de betalingen dan terugvorderen.

Aandachtspunten

Werkt niet altijd. De aanvraag als pressiemiddel werkt niet in sommige gevallen.

  • Kale kip. Als de schuldenaar helemaal geen bezittingen meer heeft, kan hij niet betalen en zal hij failliet worden verklaard. In dat geval heeft u advocaatkosten en griffierechten betaald en krijgt u er waarschijnlijk niets voor terug. Dat geldt ook indien de schuldenaar om een andere reden failliet wordt verklaard.
  • De andere betalen. Als de schuldenaar weet welke steunvordering u bekend is, kan hij besluiten om die steunvordering te betalen. Ook in dat geval is er niet voldaan aan de eisen voor een faillissement. U heeft dan echter nog steeds niet betaald gekregen.
Een faillissementsaanvraag kunt u als pressiemiddel gebruiken. Zo kunt u uw vorderingen efficiënt en snel incasseren. Let wel op: deze wijze van incasso werkt niet als de schuldenaar geen bezittingen heeft. In dat geval kan een faillissementsaanvraag leiden tot onnodige kosten.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01