AUTO - 30.11.2017

Auto importeren, wat is er nu beslist?

Helaas is autorijden een dure hobby in Nederland. Door slim een auto uit bijv. Duitsland te importeren kunt u de aankoopkosten flink verlagen. Wat heeft de rechter daarover onlangs beslist?

Lagere bpm. In een recente zaak voor Gerechtshof ’s-Hertogenbosch, 31.08.2017 (GHSE:2017:3644) , kwam de import van een luxe auto uit Duitsland aan de orde. Nederlanders kiezen deze route omdat zij zo gedeeltelijk de heffing van bpm kunnen ontlopen. Bij import moet er weliswaar ook bpm worden afgedragen, maar daarbij mag voor gebruikte auto’s een vermindering worden toegepast. Op basis van een afschrijvingstabel wordt deze vermindering bepaald. Hierdoor kunt u als koper aanzienlijk goedkoper uit zijn dan wanneer u dezelfde auto in Nederland aanschaft.

Lage kilometrage. In deze zaak doet zich echter iets bijzonders voor. Men heeft namelijk een nagenoeg nieuwe Porsche met slechts 10 kilometer op de teller gekocht in Duitsland. Voordat deze wordt ingevoerd, wordt hiermee in Duitsland nog gereden. Daardoor bedraagt de kilometerstand uiteindelijk 3.092 kilometer op het moment dat de auto wordt ingevoerd naar Nederland.

Wat is nu de fiscale hamvraag?

Nieuw? Vraag is nu of er hierbij wel sprake is van een gebruikte auto waarop de afschrijving volgens de tabel mag worden toegepast. Voor de heffing van de bpm wordt er namelijk onder een nieuwe auto verstaan een auto die na vervaardiging niet of nauwelijks is gebruikt. Enig gebruik is dus geen probleem. Dit bleek reeds tijdens een eerdere rechtszaak waarbij een auto met 300 kilometer op de teller wel als nieuw werd aangemerkt.

Fors verschil. Voor de heffing van de bpm maakt dit een groot verschil. Over de Porsche met een aankoopprijs van € 123.000,- moet namelijk een bedrag van € 24.185,- aan bpm worden afgedragen wanneer deze als nieuw wordt aangemerkt. Voor een gebruikt exemplaar bedraagt de maximale bpm € 15.067,-. Dat maakt dus een verschil van maar liefst € 9.000,-.

Wat vond de fiscus?

Naheffing van de fiscus. De fiscus is van mening dat er in deze situatie sprake is van een nieuwe auto en legt aan de eigenaar een naheffingsaanslag bpm op voor € 9.000,-. Bovendien wordt hierop nog 50% boete berekend. Uiteindelijk komt de zaak voor de rechter.

Oordeel rechter

Bewust ontlopen? De rechter oordeelt dat een auto waarmee meer dan 3.000 kilometer is gereden niet langer kan worden aangemerkt als een nieuwe auto. De fiscus probeert de zaak nog te winnen door te stellen dat de eigenaar bewust in Duitsland met de auto heeft rondgereden om belasting te ontlopen, maar daarvoor kan zij geen bewijs leveren. Uiteindelijk gaat de naheffingsaanslag inclusief boete dan ook van tafel.

Voordeel te behalen

Besparing. Deze uitspraak maakt duidelijk dat u relatief eenvoudig flink kunt besparen bij de aankoop van een auto. Door deze te importen uit Duitsland kan veelal een behoorlijk bedrag aan bpm worden bespaard. Zelfs wanneer er in Duitsland beperkt gebruik is gemaakt van het vervoermiddel, moet de Nederlandse fiscus een behoorlijk korting verlenen. Er zijn diverse gespecialiseerde bureaus die u kunnen helpen met het importeren van een auto uit Duitsland.

Door te kiezen voor een jonge occasion uit Duitsland kunt u behoorlijk besparen op uw autokosten. Er hoeft dan namelijk slechts een lager bedrag aan bpm te worden afgedragen. Zelfs indien er met de auto slechts zeer beperkt is gereden voordat deze in Nederland wordt ingevoerd.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01