EIGEN WEBSITE - VARIA - 24.11.2017

Zo verkoopt u meer in uw webshop

De klanten in uw webwinkel laten zich onbewust leiden. Door de juiste prijspsychologie toe te passen, kunt u hen meer laten kopen. E-commercespecialist AGConsult verzamelde enkele concrete tips voor u.

Oninteressante aanbieding

Gedragseconoom Dan Ariely ( https://goo.gl/4uA2yM ) ontdekte alvast hoe het toevoegen van een oninteressant aanbod uw omzet kan verhogen. Hij onderzocht het succes van drie abonnementsformules van The Economist: $ 59 voor een onlineversie, $ 125 voor de papieren versie en eveneens $ 125 voor online + print. 16% nam een onlineabonnement, en 84% koos voor online + print. Uiteraard opteerde niemand voor de tweede optie. Weglaten dus? Neen, want in dat geval koos 68% voor online en slechts 32% voor de duurdere formule online + print.

Kleinere of geen valutatekens

Volgens een studie van de Cornell University ( https://goo.gl/KUqZ1k ) kan het minder zichtbaar maken van het valutateken naast een prijs leiden tot een omzetstijging met 8%. Het is dus beter om bv. 120,- in plaats van € 120 te vermelden. Let op!  Wanneer uw webshop een internationaal publiek heeft, is het wegmoffelen van het muntteken niet handig. In dat geval doet u er goed aan om het kleiner dan de prijs weer te geven. Tip.  Omgekeerd werkt het ook: een korting of een prijsvoordeel mag gerust een extra groot valutateken bevatten.

Ronde prijzen of niet?

Uw klanten lezen van links naar rechts, waardoor het eerste cijfer het langste blijft hangen. Daarom vermelden de meeste webverkopers € 9,99 in plaats van € 10 . Maar is dat wel een goed idee? Volgens een onderzoek van de Rutgers University ( https://goo.gl/jjgb1n ) is dit alleen van toepassing op goedkope producten. Bij duurdere items worden prijzen die eindigen op ,95 of ,99 mogelijk geassocieerd met een minder goede kwaliteit. Een luxemerk als Paul Smith ( http://www.paulsmith.com ) heeft dit goed begrepen: daar vindt u veel ronde prijzen zoals £250 of £100 in de webshop.

Tip. Korte prijzen (bv. 1500  – zonder komma’s en punten) worden als interessanter beschouwd dan langere ( 1.499,99 ). Andersom kunt u een korting of een cadeau extra doen opvallen door die net iets langer te maken, bv. € 2.000,00 .

Prijzen in het rood

Een grote online winkel als Bol.com vermeldt niet toevallig zijn prijzen in het rood. Marketingprofessor Nancy M. Puccinelli ( https://goo.gl/B9zZgi ) liet mensen een advertentie zien met een rode prijs, en een met een zwarte prijs. Mannen bleken de rode prijzen als voordeliger te beschouwen. Bij vrouwen was het verschil niet significant.

Creëer een wij-gevoel

Psycholoog Robert Cialdini ( https://goo.gl/66eKPg ) raadt aan om een ‘wij’-gevoel te creëren in uw webshop. AGConsult ( https://goo.gl/QqRyto ) legt uit hoe u dit concreet kunt aanpakken.

Werkt het altijd?

Uiteraard is het succes van deze algemene principes afhankelijk van wat u precies verkoopt, wie uw klanten zijn, hun perceptie, enz. Via A/B-tests (waarmee u twee versies van uw webshop naast elkaar gebruikt) kunt u gemakkelijk nagaan wat het beste werkt in uw geval.

Overweeg om een oninteressant aanbod toe te voegen aan de keuzemogelijkheden in uw webshop. De kans bestaat dat uw omzet daardoor stijgt. Een ‘wij’-gevoel creëren kan eveneens leiden tot extra verkoop.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01