INCASSO - 21.04.2021

Wanneer schikken in een incassoprocedure?

Een collega van u zit in een incassoprocedure. Zijn klant wil of kan niet betalen en de vordering is aan een incassobureau uitbesteed. De ondernemer stelt ons nu de vraag: wanneer moet ik ervoor kiezen om te schikken? Allereerst is dan van belang wat de reden voor de achterstallige betaling is: kan of wil de klant niet betalen?

Bij financiële problemen. In dit geval is er bij een klant vaak maar weinig of helemaal niets te halen. Er is geen geld meer, andere schuldeisers gaan voor (Belastingdienst, bank, enz.), er is sprake van lege BV’s, enz. Als u nu schikt, maakt u kans op ‘snel geld’ in een uitzichtloze situatie. Tip. Dga’s kunnen best bereid zijn om met privégeld een deel van de schuld te betalen om zo met een schone lei weer verder te kunnen.

Bij onenigheid. Nu wil de klant (niet alles) betalen. Wees eerlijk tegen uzelf: heeft de klant wel of niet (een beetje) gelijk? Tip. Als u niet zeker bent van uw eigen dossier, kan schikken beter zijn dan procederen.

Beter schikken dan procederen? Procederen is ook veel negatieve energie en veel verloren tijd. Denk bij uw overweging over een schikkingsvoorstel ook aan de incassokosten en de extra kosten als u gaat procederen.

Een vordering schikken of niet hangt met name af van de financiële situatie van de klant. Als hij niet wil betalen en u twijfelt, is schikken beter dan procederen.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01