BURENRECHT - 28.02.2014

Buurtbemiddeling steeds vaker succesvol ingezet

In een dichtbevolkt land als Nederland hebben veel mensen wel eens te maken met overlast of ruzie met de buren. Dit levert vermakelijke televisie op, maar hier zelf mee te maken krijgen, is minder leuk. Kan buurtbemiddeling uitkomst bieden?

Buurtbemiddeling vaker ingezet

Overlast. Drie op de tien Nederlanders ervaart wel eens overlast in zijn buurt of van zijn buren. Dit soort woonoverlast wordt in steeds meer gemeenten succesvol bestreden met buurtbemiddeling. Conflicten die voor buurtbemiddeling in aanmerking komen, zijn onder andere: overlast door huisdieren, geluidsoverlast, pesten, tuin- en grondgeschillen en bedreigingen.

Extreme woonoverlast. Bij extreme vormen van woonoverlast is buurtbemiddeling mogelijk niet de aangewezen oplossing. Dan is een andere aanpak meer aangewezen. Hiervoor kunnen betrokkenen zich wenden tot het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV). Deze dienst werkt onder de verantwoordelijkheid van het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Het CCV kan dan zorgen voor inschakeling van andere instanties (zie: http://www.hetccv.nl/buurtbemiddeling ).

Actieve benadering

Steeds vaker beschikbaar. In 2007 konden bewoners in 77 gemeenten een beroep doen op buurtbemiddeling. Dit is inmiddels ruimschoots verdubbeld. Eind 2013 kon in 185 gemeenten een beroep worden gedaan op buurtbemiddeling.

Nu jullie! Buurtbemiddeling is zo succesvol dat het CCV gemeenten en woningbouwcorporaties die nog niet met buurtbemiddeling werken, voortaan ook actief benadert.

Ministerie van Veiligheid en Justitie. Het CCV houdt de ontwikkelingen rond buurtbemiddeling voor het ministerie bij en adviseert gemeenten over de opzet en uitvoering ervan.

Handboek. Op de website van het CCV staat het handboek ‘Buurtbemiddeling, conflicten doeltreffend oplossen’. Met het stappenplan in het handboek kunnen de eerste stappen in de richting van buurtbemiddeling worden gezet.

Inzet vrijwilligers

Herstel relatie. De kracht van buurtbemiddeling schuilt in de inzet van vrijwilligers voor een prettige en veilige woonomgeving. Bij lichte vormen van woonoverlast is buurtbemiddeling dé methode waarmee buren weer in goede harmonie met elkaar leren omgaan.

Acceptatie. Omdat de betrokkenen zelf direct bij de oplossing van de problemen betrokken zijn, worden oplossingen veel beter geaccepteerd en nageleefd. Maar liefst ruim 2/3 van de aangemelde conflicten wordt succesvol afgerond.

Eigen verantwoordelijkheid. Het zijn bewoners uit de eigen gemeente of wijk die buurtbewoners helpen de onderlinge relatie te herstellen. Buurtbemiddeling is een manier om burgers te helpen hun eigen problemen op te lossen en voorkomt bovendien escalatie van de problemen.

Politie en woonconsulenten van corporaties hoeven zo minder vaak te worden ingezet.

Training vrijwilligers. Vrijwilligers die optreden als buurtbemiddelaar worden getraind om partijen bij een conflict zo goed mogelijk te begeleiden. Over het algemeen worden de kosten betaald door gemeenten en woningcorporaties samen. Buurtbemiddelingsprojecten van gemeenten en woningbouwcorporaties hebben jaarlijks te maken met ongeveer 90 zaken.

Het is niet nodig om een conflict met de buren te laten escaleren totdat de rechter (of mr. Frank Visser) de knoop moet doorhakken. Met een buurtbemiddelaar kan het conflict eerder worden aangepakt met de grootste kans op succes.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01