BOUWRECHT - 28.02.2014

Opschorten voor de oplevering … mag dat?

Uw aannemer is bezig de dakbedekking van uw bedrijfspand te vervangen. U bent niet echt te spreken over de kwaliteit als er een (deel)factuur op de mat valt. Kunt u dan uw betalingsverplichting opschorten of kan dit pas na de oplevering?

Druk op de ketel zetten ...

Opschortingsrecht. Een overeenkomst moet altijd van twee kanten komen. In dit geval moet uw aannemer uw dak vervangen en u moet de afgesproken prijs betalen. Bij opschorting wacht u met het uitvoeren van uw eigen prestatie (betalen), totdat uw aannemer zijn verplichting (uw dak netjes vervangen) nakomt. Zodra hij aan zijn verplichting heeft voldaan, moet u (alsnog) uw eigen verplichting nakomen. Het opschortingsrecht is dus een middel om druk uit te oefenen.

Eigenlijk als eerste aan zet? Soms kunt u ook opschorten terwijl u eigenlijk als eerste aan zet bent. Dit mag als u ná het sluiten van de overeenkomst iets te weten komt waardoor u verwacht dat de ander zijn deel van de afspraak niet kan nakomen.

Niet tevreden?

Ondeugdelijk werk. Maar hoe zit het nu als u uw betalingsverplichting wilt opschorten voor werk dat al wél is gedaan en waarover u niet tevreden bent, maar wat nog niet is opgeleverd? Zolang er nog geen oplevering heeft plaatsgevonden, zou de aannemer immers een en ander in orde kunnen maken. Wat zei de Hoge Raad daar laatst over, 17.01.2014 (HR:2014:95) ?

Wat speelde er? Een opdrachtgever had een aannemer opdracht gegeven om de dakbedekking te vernieuwen. De aannemer ging aan de slag, maar de opdrachtgever was niet tevreden over de voortgang en de kwaliteit van het werk. Toen de aannemer (opnieuw) een tussentijdse factuur aan de opdrachtgever stuurde, weigerde de opdrachtgever deze te betalen.

Opschorten mag ...

Aan het langste eind ... Voor de opdrachtgever duurde het echter even voordat hij gelijk kreeg. Uiteindelijk besliste de Hoge Raad dat een opschortingsrecht kan worden ingeroepen als de werkzaamheden ondeugdelijk zijn uitgevoerd, óók als het overeengekomen werk nog niet is opgeleverd en de gebreken dus nog hersteld kunnen worden.

Voorwaarden. Om te kunnen opschorten, moet er wel zijn voldaan aan de hiernavolgende voorwaarden.

  • U moet een vordering hebben tot het verrichten van (herstel)werkzaamheden.
  • Er moet voldoende samenhang bestaan tussen uw vordering (herstelwerkzaamheden) en die van de wederpartij (betalen).
  • De vordering moet zo groot zijn dat een beroep op opschorting reëel is. Zo kunt u bijvoorbeeld voor een scheefliggende dakpan niet de volledige betaling opschorten. In dat geval mag u maar een deel van de factuur onbetaald laten.

Wat is goed om te onthouden?

Altijd goed controleren. Inspecteer goed zodra de werkzaamheden volledig zijn gedaan.

Tip. Meld schade of gebreken altijd direct. Als u niet klaagt bij de oplevering, verspeelt u het recht om de betaling later alsnog op te schorten.

Vertel hoe het zit. Om gebruik te kunnen maken van uw opschortingsrecht, moet u de andere partij wel in kennis stellen van het feit dat u uw prestatie opschort totdat hij aan zijn verplichtingen heeft voldaan. Geef daarbij ook duidelijk aan om welke reden u de betaling opschort.

Als uw aannemer ondeugdelijk werk heeft geleverd, kunt u uw betalingsverplichting toch opschorten ook als er nog niet is opgeleverd. Inspecteer altijd (tussentijds) de werkzaamheden en klaag direct als u niet tevreden bent.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01