ADMINISTRATIE - 28.02.2014

Geen boete vanwege slordigheid

Als uw horeca-administratie niet op orde is, kan dat leiden tot naheffingen en navorderingen. Alleen slordigheid kan u echter geen boete opleveren, aldus de rechter. Daar is méér voor nodig. Wat dan precies?

Correct, maar slordig? Niet iedere horecaondernemer neemt het even nauw met zijn administratieve verplichtingen. Bij tekortkomingen moet u er uiteraard rekening mee houden dat de fiscus via een naheffing of navordering alsnog zijn recht komt halen. Daar blijft het echter wel bij, aldus de rechter. Voor boetes is geen plaats als er van uw kant alleen sprake is van slordigheid. Waarom? En wat betekent deze uitspraak voor u?

Welke boete?

Verzuimboete. Fiscaal gezien kennen we twee soorten boetes. De verzuim- en de vergrijpboete. Bij een verzuimboete heeft u bijvoorbeeld te laat aangifte gedaan of te laat betaald. Een verzuimboete krijgt u automatisch en vervalt alleen als er sprake is van afwezigheid van alle schuld. U moet dan aantonen dat u er echt niets aan kon doen.

Vergrijpboete. Een vergrijpboete kent een zwaardere sanctie en kan alleen maar worden opgelegd als er bij u als horecaondernemer sprake is van opzet of grove schuld. Er kan gediscussieerd worden over de vraag wanneer hiervan sprake is. Legt de inspecteur een vergrijpboete op, dan zal hij aannemelijk moeten maken dat u opzet of grove schuld kan worden verweten.

Uw collega overkwam dit. Dat dit nog niet meevalt, bleek onlangs voor de rechter. Een collega van u was erg slordig omgesprongen met zijn administratieve verplichtingen. Onbelaste vergoedingen waren te royaal, deze bedragen werden naar hartenlust afgerond en inkopen werden foutief geboekt. Dit werd fiscaal beboet. Volgens de rechter, 14.01.2014 ( RBNHO:2014:7 ), onterecht, en dus verdween de boete in de prullenbak.

Rechter begripvol. Ondanks de grote hoeveelheid fouten achtte de rechter een boete niet op zijn plaats. Volgens de rechter stond onomstotelijk vast dat uw collega buitengewoon slordig was, maar was daarmee nog niet aangetoond dat er sprake was van opzet of grove schuld. Ook was niet aangetoond dat hij zich bewust was van het feit dat er op deze manier te weinig belasting zou worden betaald. Hiervoor pleitte onder andere dat de afrondingen ook wel eens in zijn nadeel uitvielen.

Wat kunt u hiermee?

Goed boeken. Er moet dus sprake zijn van opzet of grove schuld en u moet zich ervan bewust zijn dat er door uw handelen wellicht te weinig belasting wordt afgedragen. Als uw collega de boel bewust fleste, was dit wel duidelijk, maar dat zijn administratie slordig was, is onvoldoende. U heeft overigens wel een wettelijke bewaarplicht (zeven jaar).

Boete niet accepteren. Als u ingekochte drank een keer boekt als etenswaren, is er voor een boete dus niks aan de hand. Omdat de inspecteur uw opzet of schuld aannemelijk moet maken en dit niet altijd eenvoudig is, moet u dus niet te snel met een boete akkoord gaan.

Voorkomen. Uiteraard geldt ook hier dat voorkomen beter is dan genezen. Vooral is ook een verzorgd en bijgehouden kasboek een absolute must. Kas(saldo)controle en het voorkomen van negatieve kassaldi zijn daarbij onontbeerlijk. Daarom is een digitaal kasboek wel handig, daarmee kunt u negatieve kassaldi namelijk voorkomen.

De rekentool: ‘Het digitale kasboek 2014’ kunt u downloaden van: http://tipsenadvies-horeca.nl/download (HR 18.01.02).

Een slordige administratie werkt nooit in uw voordeel, maar kan niet zomaar een boete opleveren. Dan moet er sprake zijn van opzet of grove schuld. Accepteer bij twijfel hierover dus geen boete. Beter is het natuurlijk een verzorgde (kas)administratie te voeren om gedoe te voorkomen. Gebruik ons digitale kasboek!

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01