VAR - 21.03.2016

Fiscus publiceert Handreiking DBA

De Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties (‘DBA’) houdt de gemoederen van opdrachtgevers en opdrachtnemers (en hun adviseurs) al maanden bezig. Brengt de Handreiking DBA de duidelijkheid waar iedereen al zo lang op wacht?

Van VAR naar DBA

Bezwaren. Er is al veel geschreven over de overgang van de VAR naar de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties (DBA). De fiscus was al jaren ontevreden over het werken met VAR’s en de controle op de naleving was voor de fiscus een groot probleem. Voor opdrachtnemers en opdrachtgevers kleefden er ook de nodige nadelige kanten aan het werken met VAR’s.

DBA als oplossing. De Wet DBA zou aan de bezwaren van alle betrokken partijen tegemoet moeten komen en zoals het woord ‘deregulering’ al suggereert, zouden opdrachtgevers én opdrachtnemers te maken krijgen met minder en eenvoudigere regels. Helaas zijn de goede bedoelingen van de overheid niet helemaal uit de verf gekomen.

Zand in de machine

Zekerheid vooraf. Onder de Wet DBA kunnen opdrachtgevers (en in beperkte mate ook opdrachtnemers) vooraf zekerheid krijgen over de gevolgen voor de loonheffingen van een voorgenomen samenwerking. Daarbij is een cruciale rol weggelegd voor het door de fiscus beoordelen, goedkeuren en publiceren van deze overeenkomsten.

Niet foutloos. De gepubliceerde overeenkomsten bleken nog fouten te bevatten en de staatssecretaris van Financiën heeft toegezegd dat deze fouten hersteld worden. Ook heeft de staatssecretaris beloofd een Handreiking DBA te publiceren met het beoordelingskader van de Belastingdienst.

Beoordelingskader. Met de publicatie van de Handreiking voldoet de staatssecretaris aan een deel van zijn toezeggingen.

Zoals gezegd, bevat de Handreiking het beoordelingskader voor aan de Belastingdienst voorgelegde overeenkomsten voor wat betreft de gevolgen voor de loonheffingen. In feite gaat het erom of de overeenkomst van opdracht niet (per ongeluk) een arbeidsovereenkomst doet ontstaan.

Stroomschema’s. De Handreiking DBA bevat ook stroomschema’s die het mogelijk maken eenvoudig een eerste inventarisatie te maken van de mogelijke knelpunten ‘gezag’ en ‘persoonlijke arbeid’.

Voor de goede orde …

Geen beoordeling dienstbetrekking. De Wet DBA verandert niets aan de beoordeling of een arbeidsrelatie voor de loonheffingen een ‘echte’ dienstbetrekking of een zogenoemde ‘fictieve dienstbetrekking’ is of dat de bijzondere regeling voor bepaalde artiesten en beroepssporters (de ‘gageregeling’) van toepassing is.

Niet verplicht. Het werken met modelovereenkomsten is niet verplicht. Indien opdrachtgever en opdrachtnemer dit wensen, kan in vooroverleg een standpunt van de Belastingdienst worden gevraagd. Wordt van beide geen gebruikgemaakt, dan vindt de beoordeling achteraf plaats bij de aanslagregeling of bij een boekenonderzoek.

Wel of geen arbeidsovereenkomst

De Handreiking DBA bevat vier ‘stappen’ van beoordeling op basis van de wet en de jurisprudentie. Daarbij spelen de elementen ‘gezag’, ‘persoonlijke arbeid’ en ‘loon’ een cruciale rol.

Download de ‘Handreiking DBA’ van: http://tipsenadvies-medicus.nl/download (MD 09.01.03).

De Handreiking bevat geen nieuwe beleidsregels of afwijkingen van de wet of rechtspraak. Het is een helder overzicht van de regels aan de hand waarvan beoordeeld wordt of er loonheffing en premies ingehouden moeten worden.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01