EIGEN WEBSITE - APP - 24.03.2016

Heeft uw zaak een mobiele app nodig?

Smartphones zijn niet meer weg te denken uit ons leven. Heeft u als ondernemer voldoende aan een mobiele website of moet u uw klanten een heuse app aanbieden?

Een website die toegankelijk is voor mobiele gebruikers is anno 2016 een must. Dankzij het ‘responsive design’ past de lay-out zich automatisch aan de schermgrootte van smartphones aan. Een mobiele site volstaat vaak voor praktische info zoals openingsuren, contactgegevens en productinformatie. Een mobiele app mag alvast geen vervanging voor die website zijn: mensen willen geen app downloaden om bedrijfsinformatie op te vragen. Dat doen ze wél wanneer die een toegevoegde waarde biedt.

Ga op zoek naar de meerwaarde

Een app kan slim gebruik maken van de functies van een smartphone: camera en microfoon, bewegingssensoren, locatiebepaling en navigatie, enz. Het gemak, de snelheid en de efficiëntie zijn belangrijke voordelen ten opzichte van een mobiele website. Ook het feit dat men de applicatie kan gebruiken zonder internetverbinding is een pluspunt. Bovendien fungeert zo’n app als communicatiekanaal: via push-notificaties kunt u gebruikers korte berichten sturen. Op die manier creëert u een nauwere band met uw klanten.

Denk na over uw doel(groep)

Of u een app moet laten ontwikkelen, hangt uiteraard af van uw doelgroep. U kunt zich laten leiden door het profiel en de wensen van uw huidige klanten, maar u kunt ook trachten om via een app meerdere doelgroepen aan te spreken en zo uw bereik te vergroten. Denk sowieso goed na over het doel van de app: wilt u inkomsten genereren, wilt u gewoon info verspreiden of wilt u optimaal gebruik maken van de extra functies?

Focus op gebruiksgemak

Ongeacht het doel moet u streven naar een maximaal gebruiksgemak. Een app wordt vaak in een specifieke context gebruikt. Voorziet u dat uw app bv. vaak al wandelend gebruikt zal worden, weet dan dat het ingeven van ‘fijne input’ niet voor de hand ligt. Om het maximale gebruiksgemak te bereiken, moet u een goed inzicht hebben in de gebruikers, hun mogelijkheden en limieten.

Ondersteun de juiste toestellen

Zorg voor een app zowel voor Android als iOS. Wat betreft Android moet u vooral de topmodellen ondersteunen, terwijl voor iPhone eigenlijk het volledige gamma van belang is. En moet u ook gebruikers van oudere toestellen blijven bedienen? Dat is een technische keuze die vaak ook gepaard gaat met financiële overwegingen. Experts hanteren deze vuistregel: blijf support bieden voor oudere besturingssystemen tot 85% van uw gebruikers een update doorgevoerd heeft.

Zorg voor voldoende budget

De kostprijs van een app varieert sterk. Via How Much To Make An App ( http://www.howmuchtomakeanapp.com ) kunt u alvast een schatting laten maken. Een rondvraag leerde ons dat u voor de eenvoudigste app € 3.000 betaalt. De prijzen kunnen oplopen tot € 50.000 en meer, maar de gemiddelde prijs ligt toch onder de grens van € 20.000. Let op! Vaak gaat het niet om eenmalige kosten: u gaat wellicht een contract op lange termijn aan met de ontwikkelaar. U moet immers mee evolueren op het vlak van usability, functionaliteiten, besturingssystemen, enz.

Ga eerst na of een ‘responsive’ website voor u niet volstaat: een app moet echt een meerwaarde bieden. Een app kost immers flink wat geld. Laat u niet alleen leiden door het profiel en de wensen van uw huidige klanten, maar ga na of zo’n app uw bereik kan vergroten.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01