SOFTWARE - COMPUTERHULP - 09.03.2016

Tonen hoe en waar het fout ging

Als er iets niet werkt op uw pc en u zelf geen oplossing kunt vinden, is het handig om aan iemand te kunnen tonen wat er precies verkeerd loopt. Hoe doet u dat in Windows zonder extra software te installeren?

Een foto nemen van uw scherm

U kunt tonen wat er verkeerd gaat op uw computer door een foto (screenshot) te nemen van uw scherm. De eenvoudigste manier om een foto te nemen van uw hele scherm is door op de knop Print Screen te drukken op uw toetsenbord.

Tip.  Gebruik Alt + Print Screen om alleen het actieve venster te registeren. Die screenshot wordt dan in het Windows klembord geplaatst, zodat u deze bv. in een e-mailbericht kunt plakken. Wilt u de screenshot eerst bewerken – bv. een pijltje of een cirkeltje toevoegen – dan kan dat met programma zoals Paint. Meer opties voor screenshots krijgt u met het in Windows ingebouwde Knipprogramma (zoek via Windows Start naar ‘knip’). Hiermee kunt u een foto nemen van een venster of (een deel van) het scherm, dit bewerken (erop tekenen of iets highlighten) en meteen als attachment e-mailen.

Schermen achter elkaar opnemen

Wilt u verschillende stappen opnemen om het probleem uit te leggen, dan kunt u de in Windows ingebouwde Stappenbeschrijving -tool gebruiken (via Windows Start zoeken naar ‘stap’). Start dit op, druk op de knop Opname starten en voer alle gewenste handelingen uit. Alles wat u aanklikt of doet op het scherm wordt opgenomen, en u kunt zelfs stukken van het scherm highlighten en van commentaar voorzien. Voor u de stappenbeschrijving bewaart, kunt u de verschillende stappen nog even doornemen en kijken of alles duidelijk is. Het geheel wordt dan bewaard als een .zip-bestand dat u kunt opsturen naar uw helper. De zip bevat een .mht-bestand dat men stapsgewijs kan bekijken in Internet Explorer.

Tip.  U kunt deze tool ook in de omgekeerde richting gebruiken, om iemand een bepaalde procedure uit te leggen.

Uw scherm delen met iemand

Het snelst werkt wellicht de methode om uw scherm even met de helper te delen. Daarvoor gebruikt u het in Windows ingebouwde Hulp op afstand . Zoek via Windows Start naar ‘uitnodigen’, en kies dan de optie ‘Iemand uitnodigen om verbinding te maken met de pc en u te helpen’. Het is mogelijk dat u hiervoor eerst uw computer moet openstellen door ‘Uitnodigingen voor Hulp op afstand mogen vanaf deze computer worden verzonden’ aan te klikken.

Er wordt dan een uitnodiging verstuurd en de persoon die deze ontvangt en aanvaardt, kan uw scherm bekijken en zo nodig uw muis en toetsenbord volledig overnemen. Er is een ingebouwd chatsysteem en er wordt een log bijgehouden van alle uitgevoerde acties.

Andere manier van schermdelen

Een alternatief voor de ingebouwde tool voor schermdelen is het uitstekende gratis programma TeamViewer ( https://www.teamviewer.com/nl/ ). TeamViewer is er voor Windows, Mac, Linux en mobiele toestellen. Het biedt een aantal manieren om een computer op afstand aan te sturen en via chat of internettelefonie te overleggen. U kunt een enkele toepassing of uw hele computer laten overnemen en indien nodig kan men bestanden naar u versturen. U vindt duidelijke gebruiksinstructies op https://www.teamviewer.com/nl/help/video.aspx .

Gebruik de in Windows ingebouwde hulpmiddelen om uw computerprobleem te tonen aan iemand die u kan helpen. Een prima alternatief om uw scherm op afstand te delen met iemand die kan helpen, is de gratis tool TeamViewer (ook voor Mac en mobiele toestellen).

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01