APPARTEMENTSRECHTEN - 21.11.2019

Laadpalen voor elektrische auto’s

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Om hun elektrische auto op te laden, willen ook appartementseigenaren vaak een eigen laadpaal. Kan dat zomaar? Welke stappen moeten er dan binnen de VvE genomen worden?

Verplicht? Op grond van een Europese richtlijn wordt het per 1 januari 2020 verplicht om bij nieuwe en gerenoveerde appartementsgebouwen waarin ook commerciële activiteiten plaatsvinden, één laadpaal te installeren per tien parkeerplaatsen. Het is nog niet bekend wanneer dit ook verplicht gesteld gaat worden voor bestaande gebouwen. Als Vereniging van Eigenaars (VvE) moet men nu al nadenken over hoe men hier in de toekomst mee om wil gaan. Als er een vraag van een appartementseigenaar bij de VvE binnenkomt voor het plaatsen van een laadpaal, dan is het raadzaam om eerst te inventariseren of er meerdere eigenaren zijn die een laadpaal wensen.

Gemeenschappelijke laadpaal?

Intelligent laadpunt. Als er meerdere eigenaren een laadpaal wensen, dan kan de VvE een voorstel uitwerken voor een gemeenschappelijke laadpaal. Er kan dan gebruikgemaakt worden van een intelligent laadpunt. Een intelligent laadpunt werkt met passen ter identificatie en registreert het stroomverbruik per gebruiker.

Toestemming. De aanleg van een laadpaal brengt altijd veranderingen mee aan de gemeenschappelijke zaken. Denk hierbij aan de bekabeling, stroomvoorziening en de bemetering. Voor het besluit tot de aanleg van een gemeenschappelijke laadpaal is een bijzondere meerderheid van de stemmen nodig in de algemene ledenvergadering.

Kostenverdeling afspreken. Eigenaren zonder elektrische auto zullen vaak tegen het voorstel voor een gezamenlijke installatie stemmen, omdat zij niet mee willen betalen in de kosten. Dit kan voorkomen worden door af te spreken dat de kosten verdeeld worden over de eigenaren die er wel gebruik van maken. In de modelreglementen is over het algemeen vastgelegd dat eigenaren niet hoeven bij te dragen in de kosten van voorzieningen waar zij geen gebruik van maken, behoudens het modelreglement 1983.

Subsidie/financiering. Voor elektrische laadpalen zijn er diverse mogelijkheden tot subsidie en/of financiering die meegenomen kunnen worden in de uitwerking van het voorstel.

Individuele laadpaal

Toestemming ledenvergadering. Als de VvE besluit om geen gemeenschappelijke laadpaal aan te laten leggen, dan moet de VvE een eigenaar de gelegenheid geven tot het plaatsen van een individuele laadpaal. Ook hiervoor is toestemming van de ledenvergadering nodig. Daarbij is echter een gewone meerderheid van stemmen voldoende, omdat het geen gemeenschappelijke installatie betreft. Een verzoek voor een individuele laadpaal mag niet zonder redelijke grond worden geweigerd. Dit moet zorgvuldig gemotiveerd worden.

Voorwaarden en afspraken. De VvE kan voorwaarden stellen waaraan de individuele installatie van de laadpunt moet voldoen, bijv. dat de aansluiting gedaan moet worden door een erkend installatiebedrijf (ter voorkoming van onjuiste aansluitingen en brandgevaar). Verder kunnen er afspraken gemaakt worden over voor wiens rekening het onderhoud is, wat er gebeurt bij verhuizing en waar de laadpaal mag komen te staan.

Openbare oplaadplaats? Informeer ook bij de gemeente naar de mogelijkheden voor een openbare oplaadplaats.

Inventariseer als VvE eerst of er meerdere eigenaren zijn die een laadpaal wensen. Voor de aanleg van een gemeenschappelijke laadpaal is een bijzondere meerderheid van stemmen in de ledenvergadering nodig. Het verzoek voor een individuele laadpaal mag niet zonder redelijke grond geweigerd worden.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01