Weet wat u zoekt in een nieuwe medewerker
Gericht op succes. Het is belangrijk een goed beeld te hebben van de eigenschappen die de nieuwe medewerker moet hebben. Daarbij is niet alleen zijn kennis van belang, maar ook wat hij kan. Zijn vaardigheden en ervaring zijn natuurlijk belangrijk, maar ook de persoonseigenschappen zijn belangrijk om uw nieuwe medewerker succesvol te laten zijn. Tip. Maak voor het selectiegesprek een beschrijving van de persoon die u zoekt. Kortom: wat moet hij kennen, weten en zijn.
Kennis en ervaring
U heeft zich al een goed beeld van de organisatie, het werk en de werkomgeving gevormd. Beschrijf nu de criteria waar de medewerker aan moet voldoen. Denk daarbij aan:
- de algemene opleiding;
- de beroepsopleiding (met diploma);
- specifieke werkervaring;
- kennis van de branche;
- relevante ervaringen die voor de functie van belang zijn;
- specifieke kennis van een product of dienst.
Tip. Zet de eisen op papier.
Soms harde eisen. Soms is er een diploma of certificaat vereist om een functie te mogen uitoefenen. Soms zijn bepaalde diploma’s wettelijk vereist, maar soms is het de eis van de klant. Denk aan de klant die alleen met gecertificeerde monteurs wil werken.
Ervaring en vaardigheden. Een eis kan ook een ervaring en/of een vaardigheid zijn. Is een sollicitant bijv. onbekend met een bepaald computerprogramma, dan kan hij zijn functie niet uitoefenen en een vacature van een senior projectleider kan niet vervuld worden door een schoolverlater.
Gedrag en houding
Zachte criteria. Naast de hiervoor genoemde harde criteria (kennis en ervaring) waar de sollicitant aan moet voldoen, is het belangrijk een schets te maken van de zachte criteria (gedragscriteria) van de medewerker. Voorbeelden van gedragscriteria voor een secretaresse zijn:
- nauwkeurigheid;
- stressbestendigheid;
- mondelinge uitdrukkingsvaardigheid.
Tip . Formuleer de eisen op gedragsniveau messcherp.
Uitwerken. Formuleer wat er nu precies onder een bepaalde competentie wordt verstaan. Zo is nauwkeurigheid voor een administratief medewerker (geen typfouten, stiptheid, accuratesse, etc.) totaal iets anders dan nauwkeurigheid voor een assistent in de operatiekamer (hygiëne, instrumenten op de juiste volgorde en watjes tellen voordat de patiënt wordt dichtgenaaid).
Waardevolle investering
Het in kaart brengen van selectiecriteria is veel werk. Gelukkig heeft de selecteur door deze voorbereiding ook gemak bij het:
- opstellen van een vacaturetekst;
- selecteren van brieven en cv’s;
- voeren van ervaringsgerichte selectiegesprekken;
- inschakelen van derden, bijv. een uitzendbureau;
- afwijzen van sollicitanten.