AUTO VAN DE ZAAK - 16.05.2025

Extra belastingheffing op niet-elektrische auto’s van de zaak vanaf 2027

Het kabinet stimuleert het gebruik van elektrische auto’s verder. Minister Hermans heeft aangekondigd dat u vanaf 2027 extra belasting moet betalen als u werknemers een niet-elektrische auto ter beschikking stelt. Moet u daar al iets mee?

Wat gaat er veranderen?

Alle elektrische rijders, dit geldt dus ook voor mensen die zelf een elektrische auto hebben gekocht, krijgen de komende drie jaar extra korting op de motorrijtuigenbelasting. Daarnaast wordt het gebruik van elektrische auto’s als auto van de zaak verder gestimuleerd.

Voor meer informatie over de keuze van de werkgever over het geven van een auto van de zaak of niet, ga naar https://www.tipsenadvies.nl , Download Zone, jaargang 31, nr. 5.

Waarom? Op deze manier moet het voor u als werkgever aantrekkelijker worden om te kiezen voor een elektrische auto in plaats van het fossiele alternatief. Het stimuleren van elektrische leaseauto’s gebeurt door auto’s met een emissie-uitstoot duurder te maken: de werkgever moet met ingang van 2027 daarvoor extra belasting betalen.

Pseudo-eindheffing. De extra belasting die de werkgever moet betalen, wordt vormgegeven via een pseudo-eindheffing in de loonbelasting, met een belastingtarief van 52% over de grondslag voor de bijtelling privégebruik van de auto. Daarbij wordt, in tegenstelling tot de bijtelling die bij de werknemer belast wordt, geen rekening gehouden met een eigen bijdrage van de werknemer. U houdt als werkgever dus wel een keuzevrijheid, maar bij het ter beschikking stellen van een fossiele auto volgen wel financiële consequenties.

Werkgever betaalt dus extra!

De werkgever moet de pseudo-eindheffing per loontijdvak (meestal een maand) vanaf 1 januari 2027 betalen als deze per 2027 een fossiele (niet volledig emissievrije) auto ter beschikking stelt aan de werknemer. Wij gaan ervan uit dat op 1 januari 2027 bestaande leasecontracten niet onder de regeling vallen, maar dat is nog niet duidelijk. De belastingplicht van de pseudo-eindheffing ligt bij de werkgever (inhoudingsplichtige) voor de loonbelasting. Veel bestelauto’s vallen nu al niet onder de bijtelling en zullen dus ook niet onder de extra belasting van de pseudo-eindheffing gaan vallen.

Voorbeeld.Als u na 1 januari 2027 een werknemer een leaseauto van € 50.000 ter beschikking stelt en dat is een niet-elektrische auto, dan betaalt u zelf als werkgever 52% van 22% van € 50.000 = € 5.720 belasting. Deze belasting komt voor uw eigen rekening. Als de werknemer de auto ook gebruikt voor privéritten, dan geldt bij de werknemer een bijtelling van 22% (€ 11.000). De werknemer betaalt hierover zelf maximaal 49,5% belasting (€ 5.445). Dit houdt u in op het loon van de werknemer en draagt u af aan de Belastingdienst.

Vervolgstappen: wat kunt u nu doen?

Er is een wijziging nodig in de wet om deze extra belasting mogelijk te maken. Deze wordt opgenomen in het Belastingplan 2026 en wordt in het najaar in de Tweede Kamer behandeld.

Niet afwachten en actie ondernemen. U kunt daar wel al rekening mee houden door na te denken over de verduurzaming van uw wagenpark. Als u wacht tot het zover is, kan het te laat zijn, omdat verduurzaming niet binnen een paar maanden gebeurd is. Denk daarbij ook aan levertijden van emissieloze auto’s en de financiële voorbereidingen die u daarvoor moet treffen.

Het kan zomaar zijn dat er op termijn (2027) een extra belasting geldt voor het aanbieden van een fossiele auto van de zaak. Dat kan rechtvaardigen dat u nu al nadenkt om uw leasewagenpark te gaan verduurzamen. Dat kost tijd, financiële voorbereiding en zorgvuldige planning. Wacht niet tot het ineens in het Belastingplan 2026 komt te staan.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01