ZIEKTE - 01.03.2005

Psychisch verzuim aanpakken?

Uit recent onderzoek blijkt dat psychische klachten voor éénderde van het totale verzuim zor­gen. Hoe gaat u om met psychische klachten van werknemers?

Uw werknemer heeft problemen thuis, problemen met zijn collega’s, kan de werkdruk niet goed aan of heeft een psychische of psychiatrische aan­doe­ning. Vaak uiten problemen zich doordat de werknemer zich ‘ziek’ meldt. Terwijl er eigenlijk geen sprake is van een echte (psychiatrische) ziekte.

Het kost miljarden. Onlangs presenteerde de ‘Commissie Het Werkend Per­spectief’ de resultaten van een onderzoek over de aanpak van psy­chi­sche klachten bij werknemers. Wat blijkt? Slechts 20% van de werk­nemers die zich ziek melden vanwege psychische klachten wordt hier­voor be­handeld. De kosten voor dit verzuim bedragen jaarlijks zo’n drie miljard euro.

Wat kunt u eraan doen? Uit het onderzoek blijkt dat het belangrijk is dat u er samen met uw werknemer alles aan doet om zo snel mogelijk ac­tie te ondernemen als er sprake is van ‘psychisch verzuim’. Aan de andere kant zult u het misschien lastig of ongemakkelijk vinden om met uw werknemer over zijn psychische problemen te praten.

Hoe pakt u het aan? Het is zaak om al vanaf het begin van de ziekmel­ding te zorgen voor een goede communicatie met uw werknemer. Het blijkt dat alleen wanneer uw werknemer het gevoel heeft dat zijn klachten serieus genomen worden, de klachten onder controle te krijgen zijn. Houd dus contact met uw zieke werknemer en sta open voor op­lossingen die uw werknemer aandraagt.

Meteen actie ondernemen. De commissie heeft ook een ‘Lei­draad Aan­pak Verzuim’ opgesteld over hoe psychische problemen het beste kun­nen wor­den aangepakt. 81% van de bedrijfsartsen en ook veel werkgevers ge­lo­ven in de aanpak van deze leidraad. Tip. U kunt deze Leidraad down­loa­den op http://www.werkendperspectief.nl Meldt uw werk­nemer zich dus ziek? Laat dan de direct leidinggevende uiterlijk de tweede dag na de ziekmelding terugbellen met de volgende vragen:

• Wat is er aan de hand?

• Is er een relatie tussen de klacht en het werk?

• Wat kan je ondanks jouw ziekte nog wel doen?

• Wanneer verwacht je weer te kunnen werken en wat is daarvoor nodig?

Neem zo snel mogelijk contact op met uw werknemer en geef hem het gevoel dat u zijn klachten serieus neemt.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01