WERVING & SELECTIE - 30.08.2005

Wanted: superman of -vrouw

Bent u op zoek naar het schaap met die vijf poten of een kloon van Mister Gadget? Wat is een goede en correcte omschrijving van de kandidaat die u zoekt? En welke kreten zijn ‘not-done’ in personeelsadvertenties?

‘Hands-on mentaliteit’, geen ‘negen-tot-vijf instelling’ of een ‘echte doener’. Wat bedoelt u eigenlijk als u dat in uw personeelsadvertentie plaatst? Wie en wat zoekt u precies?

Wees helder en duidelijk

U bent niet op zoek naar een superman of -vrouw. Dus u maakt een lijst met gewenste eigenschappen.

Denk daarbij aan eigenschappen en begrippen als daadkracht, doorzettingsvermogen, inlevingsvermogen en accuratesse. Die kreten moeten uiteraard passen bij de werkzaamheden.

Flexibele duizendpoot. De juiste ‘match’ zit niet in het kiezen van het beste jongetje uit de klas. Kandidaten die eigenschappen zoals flexibiliteit, improvisatievermogen, bruggenbouwer en sociale vaardigheden van nature hebben, zijn ge­­makkelijk inzetbaar.

‘Flexibel’ is voor velen toch nog een vaag begrip. Vindt u het echt belangrijk, dan is het wellicht duidelijker als u vermeldt: “u kunt zich gemakkelijk aanpassen aan verschillende situaties en mensen.”

Wilt u een ‘inventieve’ medewerker? Zet dan in uw advertentie dat u iemand zoekt die “snel praktische oplossingen kan bedenken”.

De bekende ‘duizendpoot’ is niet veel anders dan iemand die bereid is tot het verrichten van een diversiteit aan werkzaamheden: van koffie halen, kopiëren tot het opstellen van een werkplan.Bedoelt u dat niet, gebruik dan een betere omschrijving om uw wens uit te drukken.

Ook bij een ‘schaap met vijf poten’ omschrijft u een medewerker die het onmogelijke mogelijk moet maken. Ook hier zullen duidelijke omschrijvingen van eigenschappen u beter helpen om die juiste medewerker te vinden.

U kunt een overzicht van ‘kreten’ downloaden via http://personeel.indicator.nl (PS 10.18.07) of opvragen via fax 0492 - 59 31 11 kan ook.

Zo krijgt u een handig overzicht van bondige omschrijvingen die meer helderheid bieden dan allerlei populaire maar vage begrippen.

Bijkomend voordeel van het werken met deze lijst is dat u nog eens een keer extra kritisch kunt nadenken over welke eigenschappen uw nieuwe medewerker nu écht moet hebben.

Voorkom valse verwachtingen

U zoekt een eerlijke harde werker, dus blijft u ook eerlijk. Mooie omschrijvingen als: dit is de ‘Kans van uw Leven’ is not-done als u bedoelt u dat die nieuwe medewerker hard zal moeten werken om zich te bewijzen (en misschien ook nog wel tegen een bescheiden salaris). Zo’n omschrijving wekt echter wel andere verwachtingen bij de sollicitan­ten, en dus krijgt u honderden niet-bruikbare sol­­licitaties.

Maak dus ook een advertentie niet mooier dan het is. Zeg meteen waar het op staat.

Vakjargon scheidt het kaf van het koren

Door het gebruik van vaktermen of -afkortingen in uw vakgebeid zult u zeker die kandidaten boeien die verstand van uw branche of specialisme hebben.

Tip 1. Gebruik en doseer vaktermen in uw profilering, zodat u niet tweehonderd algemene sollicitatiebrieven ontvangt, waar u niets mee kunt aanvangen.

Tip 2. ISO-normen, certificaten en speciale opleidingen geven daarnaast nog een extra mogelijkheid tot selectie van de juiste vakspecialisten en kandidaten.

Gebruik geen populaire en vage kreten voor benodigde eigenschappen. Dui­de­lijk­heid is belangrijker. Daarmee voorkomt u ook dat u vele onbruikbare solli­ci­tatiebrieven en reacties krijgt.


Uw volgende stap


Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01