DETACHEREN PERSONEEL - 29.11.2022

Aanpassing besluit ter beschikking stellen van personeel

Het detacheren van personeel is in beginsel belast met btw. In een onlangs verschenen beleidsbesluit is verduidelijkt in welke situaties btw-heffing niet wenselijk is.

Uitlenen personeel Het ter beschikking stellen van personeel vindt onder verschillende aanduidingen plaats (detacheren, uitlenen, ter beschikking stellen). In het besluit wordt onder het ter beschikking stellen verstaan: de situatie waarin de uitlener personeel ter beschikking stelt aan de inlener, waarbij dat personeel onder toezicht of leiding van de inlener arbeid verricht. Ook als het personeel over specifieke vakkennis beschikt, al dan niet gecombineerd met de specifiek aan het desbetreffende beroep gekoppelde verantwoordelijkheid, kan het onder toezicht of leiding van de inlener staan.

Besluit aangepast

De staatssecretaris is van mening dat btw-heffing in sommige situaties niet wenselijk is. Voor deze gevallen is het besluit Omzetbelasting, ter beschikking stellen van personeel gepubliceerd waarin de staatssecretaris aangeeft in welke gevallen en onder welke omstandigheden btw-heffing achterwege kan blijven. In juli 2022 is het besluit uit 2018 aangepast (stcrt. 2022-18350) . Veelal zijn de mogelijkheden en de voorwaarden niet gewijzigd. In het besluit zijn wel enkele belangrijke verduidelijkingen gegeven, waaronder de hiernavolgende.

  • De goedkeuring voor de structurele uitleen van personeel geldt ook voor ondersteunend personeel.
  • Structurele uitleen van personeel is niet mogelijk bij variabele inzet, zoals de inzet van personeel met een nulurencontract, een variabel aantal uren of bij de inzet van wisselende werknemers. Structurele uitleen is wel mogelijk bij de inzet van een werknemer die werkzaam is bij meerdere werkgevers.
  • In het besluit is verduidelijkt wat er wordt verstaan onder brutoloonkosten. Hieronder kunnen bijv. vakantiegeld, een 13e maand, premies werknemersverzekeringen, sociale premies en pensioenpremies en reis- en overige onkostenvergoedingen vallen.
  • In het besluit is verduidelijkt dat een redelijke kostenvergoeding maximaal 5% van de brutoloonkosten van het gedetacheerde personeelslid mag bedragen.
  • In het besluit is opgenomen dat een Medisch Specialistisch Bedrijf (MSB) kwalificeert als inrichting en zodoende net als een ziekenhuis wordt aangemerkt als een inrichting als bedoeld in artikel 11 lid 1 onderdeel c van de Wet op de omzetbelasting 1968.
  • Er is duidelijker aangegeven wanneer sprake er is van detachering dan wel een overeenkomst van opdracht.

In de praktijk geven de verduidelijkingen en aanpassingen eindelijk wat meer houvast.

Niet alles opgelost

Helaas biedt de aanpassing van het besluit nog niet alle oplossingen om ongewenste btw te voorkomen. Zo kampen zorgorganisaties bijv. met een (enorme) uitstroom van medewerkers. Een belangrijke oplossing kan het onderling uitlenen van zorgmedewerkers zijn. Helaas is het uitlenen van personeel - zoals hiervoor uiteengezet - in beginsel belast met btw, waardoor deze oplossing in veel gevallen het personeel 21% duurder maakt. Dit lijkt ook te gelden voor een regionale flexpool. Slechts onder strikte voorwaarden kan btw-heffing achterwege blijven. Dit is bijv. aan de orde bij het ‘structureel’ uitlenen van zorgmedewerkers tussen onderlinge zorgorganisaties.

bz-advies

Mocht het achterwege blijven van btw-heffing wenselijk zijn, dan is het aan te raden om voor het sluiten van het contract te toetsen of er aan de voorwaarden kan worden voldaan. Daarnaast is het raadzaam om het contract te toetsen aan de voorwaarden, zodat indien nodig het contract nog kan worden aangepast/aangevuld.

Bijlage met vragen en antwoorden

In een bijlage bij het besluit worden een aantal vragen beantwoord over specifieke onderwerpen:

  • overeenkomst van opdracht;
  • structureel ter beschikking stellen;
  • betrokkenheid inlener bij sollicitatie;
  • jeugdzorg;
  • arts (niet) in opleiding tot specialist (A(N)IOS).
Ondanks de verduidelijking van een aantal mogelijkheden en voorwaarden, zijn er nog steeds situaties waarin het bij het beschikbaar stellen van personeel ongewenst is dat er btw in rekening wordt gebracht.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01