EIGEN WEBSITE - SITEPROMOTIE - 09.06.2016

Uw logo naast uw webadres

U heeft zeker al gemerkt dat vele websites een eigen icoontje hebben dat in de tab van uw internetbrowser weergegeven wordt. Hoe kunt u voor uw eigen website zo’n favicon toepassen met het oog op maximale herkenbaarheid?

Zorg dat u opvalt

Uzelf onderscheiden doet u in de eerste plaats door een goede klantenservice en een uniek productassortiment, maar ook via een herkenbaar logo. Dat kunt u verwerken tot favicon: een pictogram dat zich naast de naam van uw webpagina’s nestelt in de tabs van een browser. Maar ook wanneer uw website gebookmarkt wordt, valt die dankzij zo’n favicon beter op in het overzicht met favorieten. In oudere browsers werd dit ook weergegeven in de adresbalk, maar dat is omwille van veiligheidsredenen niet meer het geval. Dubieuze sites konden zo immers een slotje als favicon plaatsen, waardoor het leek alsof er een beveiligde verbinding gelegd was.

Moet het echt?

Een herkenbaar icoontje zal u niet zo direct extra pageviews of inkomsten opleveren. Een favicon hoort echter thuis in de ruimere marketingstrategie van uw zaak: daarin is herkenbaarheid een belangrijk aspect. Over het feit of zo’n pictogram enige invloed heeft op de ranking van uw website in de resultaten van Google (SEO) zijn de meningen verdeeld: sommige experts menen van wel, andere niet. Sowieso geldt: baat het niet, dan schaadt het niet. Zeker als u weet dat u een favicon gemakkelijk genereert en toevoegt aan de broncode van uw site.

Tip. Een favicon helpt trouwens ook om uw website gemakkelijker terug te vinden wanneer uw klant een heleboel tabs geopend heeft in zijn browser. In dat geval is de naam van uw site immers niet meer leesbaar (omdat de tabs te smal worden), maar uw logo blijft dan wel zichtbaar.

Hoe maakt u het?

Een favicon heeft een specifiek ico-formaat. Het is doorgaans 16x16 pixels groot (maar soms ook 32x32). Er bestaan heel wat online tools waarmee u uw bestaande bedrijfslogo kunt uploaden en laten omzetten, zoals Favicon Generator ( http://www.favicongenerator.com ), Genfavicon ( http://www.genfavicon.com ) en FavIcon Generator ( http://tools.dynamicdrive.com/favicon/ ). Ze laten meestal verschillende bronformaten toe, zoals jpg, gif en png. Tip.  Als u een transparante favicon wilt, dan moet uw oorspronkelijke logo een gif of een png zijn. Genfavicon laat u zelfs een specifiek gedeelte van dat logo selecteren. Het resultaat kunt u downloaden als ico-bestand.

Let op! Niet elk logo is geschikt voor een favicon, zeker als dat bv. de naam van uw bedrijf bevat. Kijk alvast eens hoe websites als Amazon ( http://www.amazon.com ) en Wikipedia ( http://www.wikipedia.org ) een herkenbaar favicon hebben afgeleid uit hun initieële logo. Inspiratie kunt u opdoen bij The Favicon Gallery ( http://www.thefavicongallery.com ) en FreshFavicon ( http://www.freshfavicon.com ). Zelf een pictogram ontwerpen kan met behulp van Favicon.cc ( http://www.favicon.cc ) of Degraeve.com ( http://www.degraeve.com/favicon/ ).

Hoe voegt u het toe aan uw site?

Het ico-bestand moet u in de root van uw website-directory plaatsen (waar ook uw index.html staat). Op Webdesignerdepot.com ( http://goo.gl/qjsUlc ) vindt u een eenvoudige handleiding terug, maar u kunt natuurlijk ook uw websitebeheerder inschakelen.

U kunt uw bedrijfslogo gemakkelijk laten omzetten in een favicon, maar weet dat niet elk logo (zeker met tekst) daarvoor geschikt is. Gebruik Favicon.cc of Degraeve.com om uw eigen pictogram te ontwerpen.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01