WERKWIJZE BELASTINGDIENST - 13.05.2016

Horizontaal toezicht, iets voor u?

De Belastingdienst wil het liefst zoveel mogelijk fiscale zaken al vooraf regelen in plaats van handhaving na een belastingcontrole of vragenbrief. Samenwerking met uw adviseur en/of accountant is daarvoor essentieel. Hoe zit dat?

Horizontaal toezicht: samenwerken

Door het zogeheten ‘horizontaal toezicht’ vindt er samenwerking plaats tussen uw adviseur (en/of accountant) en de Belastingdienst. Wat zijn hiervan de voordelen voor u als ondernemer?

Eén aanspreekpunt. Uw adviseur krijgt één aanspreekpunt bij de Belastingdienst voor al uw fiscale zaken.

Afwikkeling aangiften. Ingediende belastingaangiften worden dan vrijwel standaard binnen een week door de Belastingdienst zonder nadere vragen afgewikkeld.

Verplicht vooroverleg. Aangezien ‘grijze’ gebieden verplicht vooraf door uw adviseur met de Belastingdienst besproken moeten worden, zijn er minder risico’s op correcties, naheffingen, etc.

Nadelen, die zijn er ook!

Verlengstuk van de fiscus? Veel ondernemers vrezen dat ‘hun’ adviseur een verlengstuk wordt van de Belastingdienst. De Belastingdienst geeft namelijk expliciete voorschriften hoe uw adviseur zijn interne proces moet regelen. Let op.  Dit betekent ook dat hij meer tijd (en dus kosten) aan uw onderneming zal moeten besteden. Maar ook aan uw interne procedures worden de nodige eisen gesteld.

Meer controle en inzage. Voorts worden de controle- en inzagemogelijkheden van de Belastingdienst groter en is het lastiger om een zogenaamd ‘pleitbaar standpunt’ in uw aangifte in te nemen. Bij twijfelgevallen moet uw adviseur immers vooraf overleggen met de Belastingdienst. Let op.  Tax-planning, laat staan tax-verkenning, wordt veel lastiger.

Niet vrijblijvend

Convenant. Als uw adviseur zich aansluit bij het horizontaal toezicht, wordt er een convenant opgesteld waarin alle voorwaarden en bepalingen staan opgenomen.

Doet u mee? Vervolgens kan uw adviseur aan u vragen of hij u aan dat horizontaal toezicht mag toevoegen. Selectie van klanten vindt onder andere plaats aan de hand van de wijze van administratieve verwerking, de interne organisatie en of er bij u voldoende werkzaamheden worden verricht om de aanvaardbaarheid van uw aangifte te waarborgen, de klantkennis, etc.

Nieuwe leidraad voor het MKB

Invordering belastingschulden. Onlangs verscheen de Leidraad HT Fiscaal dienstverleners specifiek voor het MKB. Daarin wordt nu ook een plaats ingeruimd voor de invordering van belastingschulden. Van uw adviseur wordt verwacht dat hij eventuele betalingsproblemen van u tijdig meldt, hetgeen schriftelijk moet worden onderbouwd. Samen wordt dan naar een oplossing gezocht. Aanmaningen en dwangbevelen kunnen dan achterwege blijven. Als u al bent aangesloten bij horizontaal toezicht, geldt het bepaalde voor de invordering nog niet voor u. U moet dan een losse machtiging of vernieuwde aansluitovereenkomst tekenen.

Hoge vlucht? Met name in het MKB staan ondernemers niet bepaald te trappelen om zich bij het horizontaal toezicht aan te sluiten. Bepaal voor uzelf of u denkt hiervan nut te hebben alvorens in te stemmen met een verzoek hierover van uw adviseur.

Meedoen aan horizontaal toezicht verlaagt het risico op correcties en naheffingen. Er zijn ook de nodige nadelen, zoals hogere eisen aan uw interne procedures en soms verplicht overleg met de inspecteur. In de praktijk redden veel MKB-ondernemers zich prima zonder deze samenwerkingsvorm met de fiscus.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01