RECHT - 31.05.2016

Geld overgemaakt naar een verkeerd rekeningnummer?

Als ondernemer doet u waarschijnlijk een flink aantal bancaire overschrijvingen per jaar. De kans dat er eens iets mis gaat, is dan natuurlijk groot. Hoe krijgt u uw geld weer terug als u bijvoorbeeld het verkeerde nummer heeft ingevoerd?

Naam-nummercontrole

Controlegetal IBAN-nummer. Sinds de invoering van het IBAN-nummer (die lange rekeningnummers) zit er een controlegetal van twee cijfers in het rekeningnummer. Klopt dat getal niet met de rest van het rekeningnummer, dan wordt de overboeking niet uitgevoerd. Het aantal foutieve overboekingen in Nederland is daardoor van 4.500 per maand teruggebracht naar 1.500 per maand.

Geen naam-nummercontrole meer. Door de invoering van het controlegetal is de automatische naam-nummercontrole bij alle banken afgeschaft. Bij het invullen van een geheel andere naam dan die van de begunstigde, wordt de overboeking toch gewoon uitgevoerd. Tip. Verlaat u niet op de naam-nummercontrole van de bank en controleer het rekeningnummer goed.

Verkeerde overboeking gedaan?

Toch een fout gemaakt? Natuurlijk kunt u toch fouten maken, ondanks het controlegetal. Denk daarbij aan de situatie waarin u het controlegetal per toeval correct invult, maar ook de situatie waarin u per ongeluk overboekt naar het rekeningnummer van uw vorige leverancier of waarin u een oud-werknemer per ongeluk salaris uitbetaalt. Dit bedrag is ‘onverschuldigd betaald’, dus u heeft het recht om het bedrag terug te eisen.

Storneren is niet mogelijk. Een wijdverbreid misverstand is dat een verkeerde overboeking gestorneerd (teruggehaald) kan worden. Dat is onjuist. Stornering kan enkel en alleen bij een incasso, niet bij een gewone overboeking en niet bij een zogenaamde ‘Bedrijven Euro-incasso’, waarbij u vooraf een machtiging afgeeft.

Geld terughalen

Contact opnemen met begunstigde. Aangezien het niet mogelijk is om zelf het geld terug te halen, zal de begunstigde het terug moeten boeken. Als u weet wie de begunstigde is, kunt u zelf contact opnemen met dit verzoek.

Begunstigde onbekend? Als u niet weet wie de begunstigde is, dan kunt u uw bank vragen om de begunstigde aan te schrijven. Dat is gemakkelijk als deze bij dezelfde bank bankiert, want dan kan zelfs een telefoontje van de bank genoeg zijn. Bankiert de begunstigde bij een andere bank? Dan kan de bank navraag doen bij de andere bank. Dat kost u meestal enkele tientallen euro’s.

Procedure. Banken hebben onderling geregeld dat ze in zulke situaties de begunstigde aanschrijven met het verzoek het geld terug te boeken. De begunstigde krijgt daarvoor 10 werkdagen, daarna volgt nog een herinnering van 10 werkdagen.

Begunstigde werkt niet mee?

Na de termijn. Na 20 werkdagen heeft u of uw geld terug of krijgt u van de bank de naw-gegevens van de begunstigde. U kunt de begunstigde dan zelf (laten) aanschrijven.

Nog steeds geen succes? Mocht dat allemaal niet baten, dan kunt u een procedure starten bij de civiele rechter. Aangezien de zaak juridisch gezien niet erg lastig is, is de kans op succes groot. Het enige risico is dat u met een ‘kale kip’ van doen heeft en alsnog met een strop blijft zitten. Tip. Een vonnis kunt u 20 jaar incasseren. Als het geld nu is opgemaakt, heeft u misschien over enkele jaren meer succes.

Geld verkeerd overgeboekt? Neem (via de bank) contact op met de begunstigde. Heeft dat geen succes, dan kunt u een juridische procedure starten op grond van ‘onverschuldigde betaling’. U heeft 20 jaar om het vonnis te incasseren. Als er nu geen geld is, kunt u het later nog eens proberen.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01