WEBDIENSTEN - ONLINE OFFICE - 28.09.2022

Kiest u Google Forms of Microsoft Forms?

Er zijn twee veelgebruikte oplossingen voor online formulieren: Google Forms en Microsoft Forms. Wat zijn de belangrijkste verschillen?

Met Microsoft Forms ( https://forms.office.com ) en Google Forms ( https://www.google.com/forms/about ) maakt u gemakkelijk online formulieren, bijv. registratieformulieren voor een bedrijfsevent, vragenlijsten voor een tevredenheidsonderzoek bij uw klanten, enz.

Beide zijn gratis, al is er ook een betaalde versie met meer mogelijkheden. Voor allebei moet u een account hebben om formulieren te kunnen aanmaken, maar mensen hebben geen account nodig om deze formulieren in te vullen.

Formuliermogelijkheden

Google Forms onderscheidt zich door het grote aantal voorbeeldformulieren. Op basis daarvan kunt u gemakkelijker beginnen met het ontwerp van uw eigen formulier. U kunt ook vragen uit uw formulieren hergebruiken door ze in een ander formulier te importeren. Microsoft Forms biedt deze mogelijkheid niet.

In Google Forms kunt u andere mensen uitnodigen om mee te werken aan het ontwerp van uw formulier. In Microsoft Forms kan dat alleen in de betaalde versie. Microsoft Forms heeft dan weer wel meer mogelijkheden om via thema’s de stijl van uw formulier aantrekkelijker te maken. Bij beide diensten kunt u afbeeldingen of video’s toevoegen om bepaalde vragen te verduidelijken.

Iemand uitnodigen om een formulier in te vullen, kan bij allebei door de URL van het formulier te geven, door een uitnodiging via e-mail te versturen of door het formulier op te nemen in een pagina van uw website. Microsoft Forms kan bijkomend ook een QR-code genereren die u bijv. kunt afdrukken op een flyer die u uitdeelt.

Alleen in Microsoft Forms kunt u instellen dat het formulier tussen een bepaalde begin- en einddatum moet ingevuld worden en hoelang het invullen zelf mag duren. Met Google Forms kunt u dan weer verbieden dat een formulier herhaaldelijk door dezelfde persoon wordt ingevuld door te vereisen dat respondenten eerst moeten inloggen.

Vraagmogelijkheden

Bij het aanmaken van een formulier bieden ze allebei evenveel vraagtypes: aanvinkvragen, meerkeuzevragen, invulvragen, etc. Microsoft Forms gebruikt wel iets moeilijkere termen (bijv. Likert vraag in plaats van Meerkeuzevraag ), dus u moet soms iets langer zoeken.

Bij beide kunt u makkelijk voorwaardelijke vertakkingen maken in uw formulier, dat wil zeggen: naar een andere plaats in het formulier springen indien een bepaald antwoord ingegeven wordt. Tip.  Als u veel dergelijke vertakkingen heeft, dan kunt u het beste secties aanbrengen in uw formulier.

Antwoordmogelijkheden

Allebei bieden ze mogelijkheden om de juiste ingave van antwoorden (tijdstippen, e-mailadressen, etc.) te valideren, zodat u bruikbare invulgegevens krijgt. Deze invulgegevens worden automatisch verzameld in de bijhorende spreadsheet (Google Sheet of Excel). U kunt deze gegevens online analyseren of ze downloaden voor verdere verwerking.

Bij Google Forms kunt u aan uw respondenten vragen of ze via e-mail een overzicht van hun antwoorden willen krijgen. Zo kunt u hun e-mailadressen verzamelen, maar dat moet u dan wel duidelijk op uw formulier vermelden en u moet het doel uitleggen.

In evolutie

Beide diensten krijgen voortdurend nieuwe mogelijkheden. Als u een bepaalde optie mist, is het mogelijk dat deze snel wel beschikbaar komt.

Wilt u eenvoudige online formulieren maken, dan zit u goed bij zowel Google Forms als Microsoft Forms: ze zijn qua mogelijkheden aan elkaar gewaagd. Google Forms vinden we net wat gemakkelijker in gebruik.

Contactgegevens

Indicator BV | Schootense Dreef 31 | Postbus 794 | 5700 AT Helmond

Tel.: 0492 - 59 31 31 | Fax: 040 - 711 17 00

klantenservice@indicator.nl | www.indicator.nl

 

KvK-nummer: 17085336 | Btw-nummer: NL-803026468B01